ØVELSESVEJLEDNING I HVORDAN MAN GÅR TIL ØVELSE

VIGTIGT – vejledningen SKAL være læst inden øvelserne går i gang. Medbring en udprintet variant af MOK til selve øvelsen.

TEORI

Øvelserne er en vigtig del af bacheloren i medicin. Ofte kan man bestå hele kurser bare ved at møde op til øvelserne. Er du heldig, er øvelsen bare efterfulgt af en quiz. Er du er mindre heldig, af en rapport. ”Gratis” ECTS-points, tænker du måske. Men så snart man har stukket snuden ind på 2. semester, lærer man at øvelserne IKKE skal undervurderes. Det er her man virkelig får muligheden til at “oversætte teori til praksis” – såfremt du er så velsignet, at du fatter noget, af hvad der foregår.

1) Du har fået dit skema. Skim nu efter timer med den kryptiske titel ”OBL”. Fredag fra kl 13:15 – 18:00, eventuelt mandag 08:15-12:00, plejer at være gode pejlemærker.

2) Sæt nu et stort kryds i din kalender på gældende dato. Det kan være godt at være forberedt på, at du overhovedet ikke kommer til at møde forberedt.

3) Aftenen inden kan det være en god idé at læse øvelsesvejledningen. En halv time inden du går i seng, er vanligvis et godt sted at starte. Læs de 2 første sider rigtig grundigt, hvorefter du skimmer de resterende 36. Ord som ”agarosegel”, ”kapacitator”, ”homogenat” og ”myograf” vil du alligevel ikke forstå til eksamen.

4) Er du heldig, ligger der også 2, 3 eller måske 36 opklarende videoer om forsøgsopstillingen på Absalon. Indstil afspillingshastigheden til 1.5, og se dem alle i panik på øvelsesdagen mens du spiser din morgenmad.

5) Overse ikke den obligatoriske laboratorie-sikkerhedsquiz, der skal bestås inden du får adgang til laboratoriet. Der forsvandt din frokostpause og tiden du havde tænkt at bruge på at læse resten af vejledningen færdig. Øv.

1) Mød op til tiden. Lokalet er aldrig der du tror det er. Du har nemlig kun få sekunder til LYNHURTIG at beslutte dig for, hvilket af de to øvelseslokaler du helst vil være i.

2) Du bør på forhånd vide, om det vigtigste for dig er at være der dine venner er, eller om du trives bedst i selskab med den øvelsesvejleder, som har det mest travlt med at blive færdig før tid.

3) Hiv fat i den på dit hold, der altid har styr på tingene. Mist ikke vedkommende af syne i løbet af øvelsen. I bedste fald kan du slippe fra det hele med kun at pippetere i fem timer.

4) Kig ikke på klokken. Tiden går lige så langsomt, som du arbejder.
5) Spild ikke tid på at prøve at forstå dine resultater. De er forkerte uanset.

6) Mingl og smisk med øvelsesvejlederen. Nik hver gang I får øjenkontakt. Vedkommende keder sig også. Hvis du havner på den gode side, plejer de at give eksamenshacks.

7) Træk vejret. Ind gennem næsen. Ud gennem munden. Vær tilstede i øjeblikket. Mærk hvordan din kittel er for stor, og hvordan dine hænder sveder i de for små latexhandsker. Lad dine tanker passere, og acceptér dine følelser. Både regnorme, græshoppere og høns kan vække uanede reaktioner. Det er 5 timer af dit liv. Få dem overstået.

DELØVELSE 1 – inden øvelsen

DELØVELSE 2 – under øvelsen

DELØVELSE 3 – efter øvelsen

1) HUSK dine quiz-frister. Undertegnede fik fornøjelsen af at overvære strækreceptor-øvelsen to semestre i træk.

2) Er du heldig, har din kursusleder været ude en vinternat før, og lader dig tage quizzen ”lige så mange gange, som du vil”. Udelukkelsesmetoden er din ven. Figur 1 viser et eksempel til efterfølgelse. (billedet øverst)

EFTERBEHANDLING

Du vil måske også støde på en obligatorisk efterbehandlingstime. Ud fra de resultater dit delhold har opnået under øvelsen, skal en række spørgsmål typisk besvares. Følgende spørgsmål kan bruges som rettesnor, da de stort set er tilstede under hver eneste øvelse i løbet af din bachelor. Har du først besvaret dem én gang, behøver du ikke bruge energi og resurser på at gennemgå en ny eksistentiel krise ift. din studietvivl, næste gang du er til øvelse.

1) Hvis fakultetet havde brugt lige så mange penge på reel eksamensforberedende undervisning som på øvelser, hvor meget større ville dit kursusudbytte have været?

2) Hvor mange af dine øvelsesrelaterede frustrationer har du delt med dine medstuderende?
(Hint: Selv om du ikke forstår, hvad det er du laver til øvelsen, kan du alligevel være et lys i mørke for dine medstuderende).

3) Har du rent faktisk fået noget ud af øvelsen?
Instruks: Du er en stjerne. Del af dit kundskabsgilde, og tillad andre at freeride på din brillans. Det er reddende engle som dig, der gør at vi andre består.

Husk at godkendelse af øvelseskurset forudsætter at disse spørgsmål er besvaret inden efterbehandlingstimen. Ingenting er gratis.

Forrige
Forrige

Læserindhold: Prodekan Jørgen Kurzhals svarer de studerende efter annullering af eksamen på 2. semester BA medicin

Næste
Næste

En ægte kærlighedshistorie